پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین (halving) چیست؟

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال

نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین (halving) چیست؟

۳,۰۴۴ بازديد

شاید یکی از اصلی‌ترین دلیل‌های افزایش قیمت بیت کوین سخت شدن روز‌افزون استخراج آن است. روند استخراج بیت کوین در روز‌های اول پاداش استخراج به ازای هر ۱۰ دقیقه ۵۰ بیت کوین بود. به‌طور تقریبی هر ۴ سال این مقدار نصف می‌شود؛ که این فرایند را «نصف شدن پاداش استخراج» می‌گویند.

در روز‌های اولی که ساتوشی ناکاماتو اولین بلاکِ بلاک چین (Genesis Block) را استخراج کرد، پاداش استخراج هر بلاک در آن زمان ۵۰ بیت کوین بود که در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ به ترتیب به ۲۵ و ۱۲.۵ بیت کوین کاهش یافت. تخمین زده می‌شود نصف شدن پاداش بعدی سال ۲۰۲۰ به وقوع بپیوندد و میزان آن به ۶.۲۵ برسد.

فایده‌ی نصف شدن پاداش بلاک بیت کوین چیست؟

نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین (halving) چیست؟

وقتی‌که این فرایند به وقوع می‌پیوندد استخراج‌کنندگان پاداشی که به ازای ساخت هر بلاک جدید می‌گیرند نصف می‌شود بنابراین عرضه‌ی بیت کوین کاهش پیدا می‌کند. از آنجایی که در روند معمولی بازار معمولاً تقاضا افزایش می‌یابد یا حداقل ثابت است در نتیجه با کاهش عرضه، قیمت آن افزایش می‌یابد.

در نمودار زیرخط‌های عمودی سبزرنگ هرکدام زمان نصف شدن پاداش استخراج را نشان می‌دهند که به ترتیب در تاریخ‌های نوامبر ۲۰۱۲ و جولای ۲۰۱۶ به وقوع پیوستند.

میزان نرخ تورم و تعداد بیت کوین‌ها

 

همان‌طور که می‌دانید تعداد کل بیت کوین‌هایی که استخراج خواهند شد ۲۱ میلیون است که تا به امروز بیش از ۱۷ میلیون از آن استخراج شده ؛ ترسیمی که در زیر می‌بینید نرخ تورم بیت کوین و تعداد بیت کوین را نشان می‌دهد که به ترتیب با رنگ‌ها نارنجی و آبی نشان داده شده‌اند.

نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین (halving) چیست؟

همان‌طور که می‌بیند با کاهش پاداش استخراج بیت کوین نرخ تورم هم به صورت پله‌ای کاهش می‌یابد.

زمان‌بندی نصف شدن پاداش بیت کوین

این فرایند وقتی‌که ۲۱۰,۰۰۰ بلاک جدید ایجاد شود اتفاق می‌افتد، در حال حاضر آخرین بلاکی که ساخته شده است ۵۴۷,۸۶۱ امین بلاک است، با توجه به اینکه در ۴۲۰,۰۰۰ امین بلاک آخرین نصف شدن پاداش اتفاق افتاده است پس نصف شدن بعدی زمانی که بلاک ۶۳۰,۰۰۰ ام ساخته شود اتفاق می‌افتد.

آیا بعد از نصف شدن پاداش ماینرها دست از کار برمی‌دارند؟
سؤالی که برای خیلی‌ها پیش می‌آیند این است که باوجود مصرف برق بالا برای دستگاه‌های استخراج و…آیا اگر این پاداش نصف شود ماینرها دیگر به استخراج بیت کوین نمی‌پردازند؟

جواب این سؤال واضح است؛ با توجه به اینکه با هر بار نصف شدن پاداش قیمت بیت کوین وارد رالی صعودی شده است، می‌توانیم بگوییم ماینرها باهوش‌تر از این حرف‌ها هستند و تمام این محاسبات و احتمالات را در نظر گرفتند.

قیمت بیت کوین در اولین نصف شدن پاداش بلاک (۲۰۱۲)

پاداش قبل از نصف شدن: ۵۰ بیت کوین

پاداش پس از نصف شدن: ۲۵ بیت کوین

قیمت در روز نصف شدن: ۱۲.۳۵ دلار

۱۵۰ روز بعد از نصف شدن: ۱۲۷ دلار

نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین (halving) چیست؟

قیمت بیت کوین در دومین نصف شدن پاداش بلاک (۲۰۱۶)

پاداش قبل از نصف شدن: ۲۵ بیت کوین

پاداش پس از نصف شدن: ۱۲.۵ بیت کوین

قیمت در روز نصف شدن: ۶۵۰ دلار

۱۵۰ روز بعد از نصف شدن: ۷۵۸ دلار

نصف شدن بعدی در سال ۲۰۲۰  به وقوع می‌پیوندد

همان‌طور که در اعداد بالا دیدیم در هر بار نصف شدن پاداش، قیمت بیت کوین رشد مناسبی داشته است؛ بر اساس تخمین و احتمال، بلاک ۶۳۰,۰۰۰ در تاریخ آوریل ۲۰۲۰ استخراج می‌شود. سومین نصف شدن پاداش بیت کوین از دو مورد دیگر اهمیت بیشتری برخوردار است و شاید سرنوشت بیت کوین را در دهه‌ی بعد مشخص کند و به این سوال پاسخ دهد که آیا بیت کوین توانایی جایگزین شدن به‌جای پول را دارد؟

منبع: Bitcoinclock

نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین (halving) چیست؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.