پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳

از فورک ها نترسید، فقط یک بیت کوین وجود دارد

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال

از فورک ها نترسید، فقط یک بیت کوین وجود دارد

۳,۷۸۵ بازديد

اخیراً نگرانی و ترسی درباره ­ی انواع فورک ­های شبکه­ ی بیت­ کوین، به ویژه در میان کسانی که اطلاعات کمی درباره­ ی این تکنولوژی دارند و اخبار ناقص و نادرستی از رسانه­ های عمومی به گوششان می­رسد، به وجود آمده است. برطرف کردن چنین نگرانی­ هایی مهم است زیرا به اصطلاح فورک های(forks) بیشتری هم در راه است.

در ابتدا مهم­ ترین نکته ­ای که باید بدانیم این است که همیشه ۲۱ میلیون بیت­کوین وجود دارد. و این مطلب، پایانی است بر بحث­ های موجود در این زمینه.

پولی که از فورک به واسطه­ ی شبکه ­ی بیت­ کوین به دست می­ آید، وجود دارد و در جریان خواهد بود تا زمانی که وجوه دریافتی توسط آن­ها، تصویر کاملی از شبکه تا رسیدن به آن نقطه حاصل کند. در حال حاضر فقط یک بیت­ کوین وجود دارد. بیت­ کوین کش، بیت­ کوین گُلد یا هر نوع دیگری از بیت­ کوین ، هیچ یک قابلیت تعامل با شبکه­ ی واقعی بیت­ کوین را ندارند.

افرادی که با دیده­ ی تردید به بیت کوین می ­نگرند این دیدگاه را رواج می­ دهند که با احتساب انشعاب بیت ­کوین کش(Bitcoin Cash)، در حال حاضر ۴۲ میلیون بیت­کوین وجود دارد!
علاوه بر این ادعا می ­کنند که در آینده با افزوده شدن انشعاب بیت کوین گلد(Bitcoin Gold)، این تعداد به قریب ۶۳ میلیون سکه خواهد رسید!!، اما این ادعا، کذب محض است.

بیت­ کوین کش و بیت­ کوین گلد نمی­ توانند در شبکه­ ی بیت­ کوین خرج شوند. تا آنجا که به شبکه­ ی بیت کوین مرتبط می­شود، آن­ها صرفاً ارزهای جایگزینی مثل Litecoin، Dash و غیره می­باشند. این­ها بیت­ کوین نیستند و نمی ­توان اینگونه استدلال کرد که بیت­کوین هستند. فقط یک بیت­کوین وجود دارد و تنها ۲۱ میلیون سکه در آن شبکه موجود است.

تفاوت میان فورک و تقسیم زنجیره­

بسیاری از سرمایه­ گذارانی که چندان خبره و حرفه­ ای نیستند، هر زمان که درباره ­ی فورکی که قرار است در آینده به وجود بیاید خبری می­شنوند، نگران می­ شوند. آرام باشید! هیچ نگرانی درباره­ ی فورک­ ها وجود ندارد. بیت ­کوین و ارزهای جایگزین متعدد، توانسته­ اند در طول سال­ها بارها و بارها با موفقیت و­ بدون هیچگونه آثار سوئی منشعب (فورک) شوند. در واقع دش کارنسی (currency Dash) به دقت یک هارد فورک مرحله­ بندی شده به نام اسپور(“spork”) را هنگام ارتقاء یک پروتکل، اجرا می­ کند. هیچ یک از این فورک­ ها باعث تقسیم زنجیره نمی ­شوند.

دو نوع فورک وجود دارد: سافت فورک(soft forks)­ و هارد فورک(hard forks) سافت فورک­ ها، فورک ­های سازگار با قبل هستند یعنی گره ­های(nodes) ارتقاء داده شده می­توانند از ویژگی­های جدید استفاده کنند در حالی که گره­ های قدیمی هنوز هم کار می­ کنند اما قابلیت های جدیدی ندارند. ارتقاء اخیر سگویت (SegWit)، یک نمونه­ی عالی از سافت فورک می­باشد.

با سگویت، هیچ گره ­ای به ارتقاء نرم ­افزار خود نیازی ندارد. هر کسی که مایل نباشد از ویژگی­های سگویت (نظیر هزینه تراکنش ­های کمتر) استفاده کند، مختار است که به استفاده از نسخه­ ی قدیمی بیت­ کوین کلاینت خودش ادامه دهد. این نسخه هنوز هم به خوبی کار می­ کند.

یک هارد فورک دقیقاً معکوس سافت فورک است و در آن تمام گره ­ها باید ارتقاء یابند. هر گره ­­ای که نتواند ارتقاء یابد، واقعاً دیگر کار نخواهد کرد. خطری که وجود دارد این است که سافت فورک ­ها برگشت ­پذیر هستند چرا که پیرو قوانین جدید، اختیاری می­ باشند. هارد فورک­ ها برگشت پذیر نیستند و هر اشکالی در کد یا وقوع رفتار غیر منتظره­ ای بر روی شبکه می­تواند تنها با صادر کردن هارد فورکی دیگر رفع شود. این کار می­تواند منجر به از کار افتادن سریع یک (rabbit hole) عمیق شود.

سناریوی بدترین حالت در هارد فورک، تقسیم زنجیره است. یک تقسیم زنجیره هنگامی رخ می­دهد که هارد فورک ضعیف می­شود و شبکه خودش به دو بخش، تقسیم می­شود.  بخشی از شبکه از یک مجموعه­ قوانین پیروی می­کند در حالی که بخش دیگر از مجموعه قوانین دیگری پیروی می­کند. تقسیم­ های زنجیره­ ای شدیداً خطرناک هستند و اساساً شبکه را غیر قابل استفاده می­کنند تا زمانی که تقسیم توسط هارد فورک دیگری انجام شود. با شبکه و اقتصادی به بزرگی بیت کوین، اجرای هارد فورک بعدی برای حل مشکل تقسیم زنجیره بسیار دشوار خواهد بود.

یک تقسیم زنجیره­ بد می­تواند واقعاً بیت­کوین را از بین ببرد.

بیت­کوین کش چیست؟از فورک ها نترسید، فقط یک بیت کوین وجود دارد

وقتی معلوم شد که سگویت در جنگ داخلی بیت­ کوین برنده شده است، گروهی از توسعه دهندگان خشمگین و ناراضی تصمیم گرفتند یک نسخه­ ی جایگزین برای بیت­کوین به وجود آورند. این نسخه که بیت­ کوین کش(Bitcoin Cash) نامیده شد تاریخچه­ ی تمام معاملات بیت­کوین و تمام قوانین و ساختار آن­ را نگه می­دارد. فقط سه چیز تغییر داده شد:

اندازه ی بلاک ۱ مگابایت افزایش یافت

کد سگویت حذف شد

امکان “تنظیم اضطراری مشکل” (EDA) اضافه شد.

 

با توجه به ماهیت فورک، هر فردی که دارای بیت­ کوین باشد اکنون دارای مقدار معادلی بیت­ کوین کش می ­باشد. در عین حال، دو شبکه به طور مستقیم با یکدیگر رقابت نمی ­کنند. بیت­کوین کش در یکی از شبکه ­ها، یک ویژگی به نام “حفاظت از بازپخش”(replay protection) اضافه می­کند که از انجام معاملات بر روی یک شبکه از طریق تحت تأثیر قرار دادن شبکه ­ی دیگر جلوگیری می­کند.

دلیل دیگری برای عدم رقابت مستقیم این است که تقریباً تمام ماینرهای بیت­ کوین به ماین کردن بیت­ کوین ادامه می­دهند، به استثنای چند ساعتی محدود هنگامی که آن­ها قادر به بهره­ برداری از ویژگی EDA بیت­کوین کش برای سود بیشتر هستند. اکثر مالکان بیت­ کوین، که از بیت­ کوین کش ناراضی بودند یا ارز جدید را فروختند یا کاملاً از آن چشم­ پوشی کردند.
هیچگاه خطری از جانب جایگزینی بیت­ کوین با بیت­ کوین کش وجود نداشته است. در واقع، شاید بیت­ کوین کش، دارایی خوبی در دراز مدت باشد زیرا نارضایتی و شکایت ­ها از جامعه­ یبیت­ کوین را با اعطای ارز جایگزین به آن­ها برطرف می­کند.

بیت­کوین گُلد چیست؟از فورک ها نترسید، فقط یک بیت کوین وجود دارد

بیت­ کوین گلد(Bitcoin Gold)، انشعاب آتی از بیت­ کوین است که حدوداً در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۱۷( ۳ آبان ۱۳۹۶) رخ خواهد داد. با توجه به بیت­ کوین کش، هنگامی که این فورک به ­طور رسمی اتفاق افتد، دارندگان بیت­ کوین ، صاحب تعداد معادلی سکه­ های بیت­ کوین گلد خواهند شد. و با توجه به بیت­ کوین کش، دارندگان بیت­ کوین که خود را در تصرف بیت­ کوین گلد یافتند ممکن است یا چیزی ندانند و سکه ­های جدید را حفظ کنند یا آن­ها را بفروشند و به صورت بالقوه موجودی بیت­ کوین خودشان را افزایش دهند (با فرض این که سکه های جدید، با ارزش هستند).

بیت­ کوین گلد دقیقاً مانند بیت­ کوین کش، یک ارز جایگزین می­باشد. بیت­ کوین گلد دارای ویژگی حفاظت از بازپخش نیز می­باشد و از آنجا که تقریباً هیچ ماینری، شبکه ­ی بیت­ کوین را برای ماین کردن بیت­ کوین گلد رها نمی­کند، به هیچ وجه تهدیدی برای شبکه­ ی بیت­کوین نیست. احتمال بسیار کمی وجود دارد که بیت­ کوین گلد، زنجیره­ ی بیت­ کوین اصلی را از بین ببرد یا جای آن را بگیرد.

بیت­ کوین گلد، به قدرت رو به رشد و تمرکز ماینرها معترض است. ماینرهای بیت­ کوین همچنان به استفاده هر چه بیشتر از کامپیوترهای قدرتمند و تخصصی ASIC برای ماین کردن بیت­ کوین ادامه می­دهند. این ASICها بسیار گران هستند و از نظر اقتصادی بسیار سود دارند، در نتیجه باعث تمرکز بیشتر بر روی شبکه می­شوند. در حال حاضر، تعدادی از ماینرها (یا ائتلاف ماینینگ­ها) اکثر توان ماین کردن بیت­ کوین را کنترل می­کنند.

بیت­ کوین گلد، قوانین عمومی برای شبکه­ ی جدیدش را با استفاده از یک الگوریتم متفاوت برای ماین کردن تغییر می­دهد. این تغییر در الگوریتم، ASICها را در حال کار کردن نگه می­دارد و منجر به استفاده­ ی ماینرها از GPUهای با دسترسی آسان­تر می­ شود.

انتظار می­رود این تغییر، تمرکز ماینرها بر روی شبکه ­ی بیت­ کوین گلد را کاهش دهد.

باز هم باید تأکید کرد که بیت­ کوین گلد به هیچ وجه بیت­ کوین را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. بیت­ کوین گلد یک ارز جایگزین است که شبکه­ و قوانین خودش را دارد.

فورک در مقابل airdrop

در حالی که بیت­ کوین کش و بیت­ کوین گلد از نظر فنی، فورک­های (انشعابات) بیت­ کوین هستند اما شبکه­ ی بیت­ کوین را به هیچ وجه تحت تأثیر قرار نمی­دهند. آنها اصلاً تهدید برای بیت کوین نیستند. به سادگی از کد بیت کوین استفاده می­کنند و به نسبت، پول­های خودشان را در میان تمام دارندگان بیت کوین توزیع می­کنند.

با توجه به این که اصطلاح “فورک” معمولاً با تلاش برای ارتقاء یک شبکه همراه است، استفاده از این کلمه برای توصیف بیت کوین کش و بیت کوین گلد برای تازه کاران گیج کننده و مبهم می­ باشد. شاید لغت بهتر ممکن است “airdrop” باشد.

یک airdrop ابزاری برای توزیع موجودی اولیه ­ی سکه­ ها در زمانی است که سکه ­های جایگزین ساخته می­شوند. Byteball یک نمونه­ ی بسیار خوب می­باشد؛ کاربران آدرس Byteball خودشان را به آدرس(های) بیت کوین شان لینک می­کنند و در برخی مواقع خاص، تعدادی توکن Byteball با توجه به مالکیت بیت کوین شان دریافت می­کنند.
با توجه به این که تنها بیت کوین کش و بیت کوین گلد از بلاکچین بیت کوین برای توزیع توکن­ آغازین(initial token) استفاده می­کنند، در حقیقت بیشتر شبیه به airdropها عمل می­کنند تا شبیه به فورک­ ها.

نگران نباشید. هیچ یک از این فورک­ها به هیچ وجه به شبکه­ ی بیت کوین لطمه وارد نمی­ کنند. آن­ها موجودی بیت کوین را افزایش نمی ­دهند. چرا موجودی را افزایش نمی ­دهند؟

چون آن­ها بیت کوین نیستند!

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: cointelegraph

از فورک ها نترسید، فقط یک بیت کوین وجود دارد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.